📚 Viralni matematički zadatak: 8 ÷ 2(2 + 2) – zašto svi daju različite odgovore?
Na društvenim mrežama poslednjih godina ponovo kruži matematički zadatak 8 ÷ 2(2 + 2). Na prvi pogled izgleda jednostavno, ali upravo on je podelio ljude širom sveta na dva tabora – jedni tvrde da je rešenje 1, a drugi da je tačan odgovor 16.
Pa, kako je moguće da osnovni primer izazove toliku raspravu?
🔍 Zašto dolazi do zabune?
U osnovi, problem leži u redosledu izvođenja operacija. U matematici postoji pravilo poznato kao BODMAS/PEMDAS:
- B/P – Brackets / Parentheses (zagrade rešavamo prve)
- O/E – Orders / Exponents (stepeni, kvadrati, koreni)
- D/M – Division & Multiplication (deljenje i množenje, sleva nadesno)
- A/S – Addition & Subtraction (sabiranje i oduzimanje, sleva nadesno)
Kada zadatak nije zapisan dovoljno jasno, može izgledati kao da postoje dva moguća rešenja.
✅ Pravilno rešavanje 8 ÷ 2(2 + 2)
- Prvo rešavamo zagradu:
2+2=42 + 2 = 42+2=4 Zadatak sada izgleda ovako:
8÷2(4)8 ÷ 2(4)8÷2(4) - Deljenje i množenje imaju isti prioritet i izvode se sleva nadesno:
8÷2=48 ÷ 2 = 48÷2=4 Zatim:
4×4=164 × 4 = 164×4=16
👉 Dakle, tačan odgovor je 16.
🤔 Zašto neki misle da je odgovor 1?
Do konfuzije dolazi jer neki ljudi 2(4) posmatraju kao jedan “blok”, odnosno kao da je zapisano: 8÷(2×4)=8÷8=18 ÷ (2 × 4) = 8 ÷ 8 = 18÷(2×4)=8÷8=1
U suštini, problem nije u matematici, već u načinu zapisa zadatka.
📝 Zaključak
Ovaj primer pokazuje da je u matematici najvažnije razumeti pravila prioriteta operacija, a ne samo mehanički pamtiti postupke. Takođe, jasno pisanje zadatka može sprečiti zabune i rasprave.
📌 Savjet: Ako se nađete pred sličnim problemom:
- uvek rešite zagrade prve,
- zatim pratite redosled množenja i deljenja sleva nadesno.
✨ Matematika nas uči pažnji i logici – a viralni zadaci poput ovog samo nas podsećaju koliko je važno dobro razumeti osnovne principe.